Albumul săptămânii: Domnica Dologa, “Faceţi-mi un pic de loc”

Informaţia de Mureş

Data: 22.04.10

De: Mihai Teodor Naşca

Sunt oameni care prin cântecul lor parcă îţi pun mâna direct pe rană şi te vindecă miraculos.

Sunt cântece pe care ai impresia că nu le-a plăsmuit minte de om ci divinitatea le-a transmis sufletelor hărăzite.

Sunt ritmuri ce îţi aduc aminte de istorii întregi, văzute cu ochii minţii şi parcă toate acele cântece sunt venite de la bunii şi străbunii noştri.

Sunt interpreţi care poate sunt doar interfaţa între sufletul şi glasul frumos şi cei ce ascultă. Un astfel de om este Domnica Dologa, interpretă a cântecului popular din zona Năsăudului. Şi indiferent unde mergi din acel loc, la someşenii de pe Valea Someşului, la hordouanii dinspre Coşbuc, la sălăuanii de pe lângă Salva şi Runcu Salvei sau telcenii de pe Sălăuţa, găseşti o lume aparte. O lume descrisă bine în versurile şi cântecele Domnicăi Dologa, adunate toate pe un album, “Faceţi-mi un pic de loc” lansat în primăvara acestui an la Tîrgul Internaţional de Carte şi Muzică de la Braşov, în organizarea Libris Braşov, producătorul acestui album.

Un nou motiv de bucurie şi de încântare a sufletului şi auzului, în cele 17 piese mai noi sau mai vechi din repertoriul artistei. Şi ca totul să iasă bine, materialul beneficiază de sunetul viorii lui Anghel Urs şi a orchestrei condusă de acesta, imprimările fiind realizate la Săndel Filip Studio din Cluj Napoca.

Cântece de dragoste, de nuntă, de cătănie, doine bine armonizate şi potrivite vor aduce un plus de bineţe celui ce va intra în posesia albumului “Faceţi-mi un pic de loc”. Un loc generos sper eu pentru că Domnica va reuşi să fie acel balsam de care avem nevoie de atâtea ori însă nu ştim niciodată unde îl găsim.

14.01.2011

Domnica Dologa şi-a găsit vocaţia în romanţe

Domnica Dologa este o fire sensibilă şi melancolică
Este singura interpretă de romanţe din Bistriţa-Năsăud şi este convinsă că vocea şi trăirile sale se mulează perfect pe acest gen muzical.
Domnica Dologa s-a născut şi a crescut în zona Fiad, din comuna Telciu, locul natal al multor artişti bistriţeni. Provine dintr-o familie tradiţională cu cinci fete la părinţi şi a avut o copilărie grea, pe văile Fiadului unde răsunau deseori cântecele sale. „Cred că la toţi copiii le place să cânte. Cântam şi eu. Cântam de răsunau văile. Atâta cântam, până o îngrozeam pe mama", îşi aminteşte artista, zâmbind. De mică şi-a dorit să urmeze o carieră muzicală, dar părinţii ei au fost destul de surprinşi de calea pe care avea să meargă. „Cine a mai făcut liceul de muzică din neamul nostru?", s-au întrebat ei. Însă Domnica nu a ţinut cont de astfel de considerente şi şi-a urmat vocaţia, chiar dacă nu a sărit multă lume să o sprijine în acel moment.
Romanţele sunt pentru firile iubitoareLa finalul anilor ʼ80 s-a alăturat grupului „Cununa de pe Someş" de la Casa de Cultură din Bistriţa, unde a găsit un maestru muzical în persoana Elvirei Botoş. A fost primită foarte bine în ansamblu şi a început să cânte muzică populară şi romanţe. Deşi are deja un repertoriu propriu în materie de folclor, romanţele sunt domeniul în care se simte în largul său. „Romanţele îmi vin mult mai bine în voce decât muzica populară. Totdeauna am fost o fire mai sensibilă şi melancolică. Romanţele se mulează pe firile melancolice şi iubitoare. Am puterea să transmit ceea ce trebuie prin romanţe. Dacă nu ştii să interpretezi, mai degrabă plictiseşti", spune artista.
A luat trofeul la „Crizantema de Aur"
În 1998, Domnica Dologa a adus în Bistriţa-Năsăud trofeul competiţiei „Crizantema de Aur", cel mai important festival de romanţe din ţară, care se ţine în fiecare an la Târgovişte. Aici a cântat o romanţă pe muzica lui Paraschiv Oprea, „Ce ştiţi voi", o melodie foarte greu de interpretat pentru că nu seamănă cu romanţele obişnuite. A fost punctată cu 10 la toate probele şi a luat marele premiu. „Acolo m-am manifestat eu la adevărata mea valoare", spune Domnica.
Se întoarce des în locurile natale
Ca solistă, a cutreierat toată lumea cu romanţele şi cântecele sale. „Am mers în toate turneele înafară. M-am simţit emoţionată în primul meu turneu în Grecia, unde am visat demult să ajung. Am fost emoţionată şi când am ajuns în Israel, în locurile sfinte. La fel şi în Portugalia: nu am visat niciodată că o să merg în celălalt capăt al lumii să văd Portugalia", povesteşte solista. Cel mai mare succes l-a avut în Danemarca, unde publicul şi-a manifestat o plăcere deosebită pentru romanţele sale. În ciuda fascinaţiei faţă de locurile lumii pe care le-a colindat, Domnica Dologa se reîncarcă periodic cu energie şi inspiraţie în locurile natale, din Fiad, unde şi-a construit o căbănuţă la care merge în fiecare concediu.
Întrebări şi răspunsuri
Credeţi că afirmarea depinde de talent şi perseverenţă sau de sprijinul exterior?
Dacă n-ai talent, poţi să fii oricât de mult sprijinit, că într-o zi tot se va vedea că n-ai vocaţie. Dar dacă ai talent şi este consecvent, reuşeşti indiferent dacă te sprijină sau nu cineva.
Ce calităţi trebuie să aibă un interpret de romanţe?
Un interpret bun, trebuie să cânte de toate. Dar romanţa este un gen aparte, trebuie să ai voce sănătoasă pentur ea, întindere vocală mare. Trebuie să ştii să transmiţi emoţia, să fii şi un pic de actor", este de părere artista.
Ce-i place
Iubeşte foarte mult viaţa la ţară. Are o mică gospodărie în satul Mititei, unde îi place să lucreze în grădină. Se simte în elementul ei în mijlocul naturii.
Ce nu-i place
I se pare chinuitoare viaţa la bloc. Nu-i place agitaţia. Îşi selectează atent locurile în care cântă. Detestă să cânte în crâşme şi la nunţile lipsit de gust.

Veronica Ganea
    Sâmbătă 3 apr 2010

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu